Látnivalók és élmények idegenvezetéssel
Kérdése van?
+39 328 7217096

Az Uffizi képtár

Botticelli: Tavasz

A világ egyik leggazdagabb képtára a firenzei Uffizi, a Városháza közvetlen szomszédságában helyezkedik el, s mindig hosszú sorok kígyóznak a bejárata előtt. Nem véletlenül, hiszen olyan remekműveket őriznek itt, mint Botticellitől a Vénusz születését és a Tavaszt, Michelangelo Szent Családot ábrázoló festményét, Leonardo da Vinci korai műveit, Caravaggio, Tiziano és Raffaello alkotásait, hogy csak a leghíresebbeket említsem.Az Uffizi épülete

Hogyan kezdődik a múzeum története?

A XVI. század második felében Giorgio Vasari, I. Cosimo Medici kedvenc művésze tervezi meg az U alakú épületet a kormányzati palota mellett. Az „uffizi” szó irodákat jelent, mivel a földszinten kaptak helyet Firenze hivatalai. Az első emeleten sorakoztak a Medici család művészeinek a műhelyei, aranyművesek, alkimisták, festők tevékenykedtek itt lázasan, senkitől sem zavarva. A legfelső emeletet pedig a maguk számára tartották meg az uralkodó dinasztia tagjai, mivel ott rendezték be a saját különbejáratú múzeumukat. Ez volt a hivatalos gyűjteményük helyszíne, amelyet a város legelőkebb vendégeinek is megmutattak.

A keleti folyosóA múzeum magva egy csodasp, ma is létező, nyolcszög alaprajzú terem, az úgynevezett Tribün volt. Itt őrizték a legértékesebb műtárgyakat, ez a kollekció kincsesháza. S ennek megfelelően rendkívül gazdagon díszítette a termet magát a XVI. század végén egy nagyon extravagáns és végtelen fantáziával megáldott művész, Bernardo Buontalenti. A terem a világmindenséget jelképezi, a világ négy legfontosabb alkotóelemét szimbolizálják a díszítőelemek az akkori felfogás szerint. A piros bársonytapétával borított falak a tüzet, a gyöngyházkagylók a vizet, a márványpadlózat a földet, a kupola alatt található szélrózsa pedig a levegőt jelképezi.

Ma is a Tribün közepén áll a gyűjtemény egyik leghíresebb ókori szobra, a Medici kollekció büszkesége, a Medici Vénusz, amely az i.e. I. évszázadból származik.

Buontalenti tervezte meg a színháztermet is, amelyből ma már csak a díszes bejárati ajtó maradt meg.

A múzeum felső szintje tulajdonképpen három folyosóból áll, s ezekből nyílnak a termek. A folyosók mennyezetét groteszk stílusú, mitológiai témákat ábrázoló freskók takarják, amelyek ismét a Mediciek udvari művészeinek a fantáziáját dicsérik. A falakon híres európai uralkodók, császárok, királyok, pápák és a Medici család tagjainak az arcképei sorakoznak, míg a folyosó mentén a Medici gyűjtemény részét képező ókori szobrok kaptak helyet.Niobe terem

A rövidebb folyosóból, amely az U betű két szárnyát összeköti egymással csodálatos kilátás nyílik a Firenzét övező dombokra, a Ponte Vecchióra, a Vasari folyosóra és a belvárosra is.

A gyűjteny több részből tevődik össze. A magját a Medici család által több mint háromszáz év alatt összegyűjtött művek alkotják. A XVIII. század közepén azonban a Medici család kihalt és az osztrák Habsburg dinasztia követte őket a toszkán nagyhercegi trónon. Ők is tovább Raffello: A tengelicés Madonnafolytatják a képtár gazdagítását, ők is hozzájárulnak a kollekció gyarapításához. A Habsburgok idejéből származik például a neoklasszicista Niobe terem, amelyet az 1770-es években tervezett meg Paoletti. Ebben a helyiségben helyezték el a római Medici villából Firenzébe szállított ókori szobrokat, amelyek Niobe és a gyermekeinek a történetét ábrázolják.

A Habsburgok idején nyitották meg a képtárat a „turisták” számára, 1769-től kezdve a múzeum publikussá válik, bárki meglátogathatja.

Mivel a Mediciek és a Habsburgok is a festnyeken kívül mindenféle más műtárgyat is gyűjtöttek (ókori és modern szobrokat, fegyvereket, matematikai eszközöket, térképeket), ezeket a műtárgyakat is nagyon sokáig itt őrizték. A XIX. század végén rendszerezik a kollekciókat és csak a festmények és az ókori szobrok egy része marad itt, a többi alkotást áttelepítik más múzemokba, kifejezetten egy képtárrá alakítják az Uffizit.

A XX. században nagyon sok alkotás érkezik a felszámolt templomokból ésMIchelangelo: Szent Család kolostorokból, amelyek jelentősen megnövelik a képtár anyagát.

Elsősorban a XIII. és a XVIII. közötti időszak olasz festészetének a kifogyhatatlan tárháza a múzeum, de ezenkívül németalföldi, francia, német és spanyol mesterek műveiből is láthatunk itt egy gazdag válogatást. A leghíresebb és a legjelentősebb a kora reneszánsz és az érett reneszánsz szakasz, szinte minden kiemelkedő olasz reneszánsz festő képviselteti itt magát.

Az egyik kedvencem Filippo Lippi Szűz Máriát, gyermek Jézust és két angyalt ábrázoló festménye»

Szinte évtizedről évtizedre követhetjük az olasz festészet töténetét a termekben haladva. Láthatjuk a renszánsz nagypapájának Giottónak a műveit a XIV. század elejéről, majd a siénai gótika képviselőit, az első reneszánsz festők Masaccio, Fra Angelico, Paolo Uccello, Filippo Lippi, Piero della Francesca alkotásait. Itt őrzik a leggazdagabb Botticelli gyűjteményt az egész világon, néhány Leonardo da Vinci művet a korai alkotói korszakából. Michelangelo egyetlenegy festménye is ebben a múzeumban található, amelyet Firenzében festett Agnolo Doni számára. Raffaello Firenzében festett műveit is megcsodálhatjuk az Uffizi képtárban, a manierista mesterek, a velencei művészek (Tiziano, Tintoretto, Veronese) alkotásaiból is csemegézhetünk. S nem szabad megfeledkeznünk Caravaggio a nézőben mély nyomot hagyó remekműveiről sem az utolsó termekben.

Simonetta Vespucci, Botticelli múzsája»


 

2018. © firenze-latnivalok.hu ● Idegenvezetés Firenzében, Toszkánában ● Minden jog fenntartva!