Verrocchio kiállítás Firenzében
Andrea del Verrocchio, Leonardo da Vinci tanítómesterének szentelt kiállítás Firenzében. Verrocchio művein kívül a kortársak valamint a tanítványok, Leonardo da Vinci, Botticelli, Perugino, Filippo Lippi, Domenico Ghirlandaio alkotásai is láthatók a Strozzi palota termeiben.
2019 március 9-én nyílt meg egy nagy érdeklődésre számot tartó kiállítás Firenzében a Strozzi palotában, amely Andrea del Verrocchio műveit mutatja be a látogatóknak. Andera del Verrocchio neve önmagában sokak számára nem ismerős, de ha hozzátesszük azt az információt, hogy Leonardo da Vinci tanítómesteréről van szó, akkor mindjárt másként tekintünk a 15.század e művészére. A Verrocchiónál eltöltött évek meghatározóak voltak Leonardo da Vinci életében. A kamasz Leonardo Firenzében Verrocchio műhelyében sajátította el az első ismereteket a festészetről és a szobrászatról. Így ez a kiállítás valamiképpen beilleszkedik azoknak az eseményeknek a sorába, amelyekkel 2019-ben Leonardo da Vinci halálának az 500-ik évfordulójáról emlékeznek meg az egész világon.
A kiállítás Verrocchióra koncentrál, ő a főszereplő, de valójában egy egész korszak képe bontakozik ki előttünk a kb 120 alkotást végignézve. Ez a korszak Firenze aranykora, az 1460-tól 1490-ig terjedő időszak, amelyet nagyjából Lorenzo Il Magnifico korával azonosíthatunk. Verrocchio művein kívül a kortársak valamint a tanítványok alkotásai is láthatók a Strozzi palota termeiben. Maga Leonardo is képviselteti magát néhány rajzzal. Ezenkívül Filippo Lippi, Botticelli, Perugino, Desiderio da Settignano, Domenico Ghirlandaio, Lorenzo di Credi és Pinturicchio műveit is láthatjuk. A rajzok, szobrok, festmények a világ lehgíresebb gyűjteményeiből, Londonból, Párizsból, Amszterdamból és más olasz városokból érkeztek ide az esemény alkalmából.
Andrea del Verrocchio, több kiemelkedő reneszánsz művészhez hasonlóan, aranyművesként kezdi a pályafutását, majd később Donatello műhelyében fedezi fel igazi hivatását, a szobrászatot. A legkiválóbb bronzszobrásznak tekintették a kortársak, rendkívül merész és innovatív tecnikai megoldásokkal is sikeresen próbálkozik. A festészetet sem veti meg, de nem ezt a művészeti ágat tekinti legfontosabb akcióterületének. Giorgio Vasari nem túlságosan hízelkedő ítélete alapján az utókor nagyon sokáig megkérdőjelezte festői mivoltát. Hogyan lett volna azonban lehetséges egy tehetségtelen festőtől olyan szinten elsajátítani a festészetet mint ahogyan Leonardo, Ghirlandaio és Botticelli tették? A kérdés természetesen költői, ma már a művészettörténészek is elismerik Verrocchio tehetségét a festészet terén is a szobrászaton kívül. Emellett pedig a kortársak az egyik legértékesebb vonásaként emlegették az oktatói képességét, rendkívüli nagylelkűségét, ahogyan félténykenység nélkül megosztotta a tudását a tanítványaival, elismervén azt is, ha túlszárnyalták a mestert, ahogyan ezt egy Leonardóra vonatkozó anekdota is bizonyítja. Valószínűleg ezért szerették őt annyira a fiatal művészek, s ezért igyekezett minden művészpalánta Verrocchio műhelyének a közelébe férkőzni, s így alakulhatott ki ez a szinte egyedülálló műhely Firenzében a mester figurája körül.
A művek között egy Szűz Máriát és a gyermek Jézust ábrázoló terrakottából készült szobor is szerepel, amelyet egy olasz művészettörténész professzor, Francesco Caglioti, Leonardo fiatalkori alkotásának tulajdonít. A szobor a londoni Victora and Albert gyűjteményből érkezett Firenzébe, ahová 1858-ban került, s azóta most először hagyta el a múzeum termeit. Londonban Antonio Rossellino firenzei reneszánsz művész alkotásaként van feltüntetve, s az olasz professzor ötlete nem váltott ki a szakemberek körében túlságosan nagy lelkesedést, a szakemberek többsége nem ért egyet a felvetéssel. Caglioti szerint viszont, aki összevetette a szobrot Leonardo fiatalkori rajzaival, egyértelműen és kétségek nélkül kimutatható a hasonlóság, s a mű magas kvalitása is Leonardo kezére utal. Ha sikerülne ezt a tételt bebizonyítani, ez lenne az egyetlenegy mai napig fennmaradt Leonardo szobor az egész világon.
A kiállítás virtuálisan összekapcsolja a Strozzi palotát a Bargello múzeumával is, ahol Verrocchio remekműveit őrzik, melyek közül talán a leghíresebb a bronzból készült, elegáns Dávid szobor. A kiállítás alkalmából került ide a Orsanmichele múzeumból a Jézust és Szent Tamást ábrázoló szoborcsoport. A mű ámulatba ejtette a kortársakat, Jézus nemes arcvonásait a valaha látott legszebb arcként tartották számon a honfitársai.
A kiállításon láthatjuk a frissen restarurált Delfines puttót is, amelyet Verrocchio Lorenzo Medici megbízásából a Careggiben található villa számára készített, majd onnan a Puttó átkerült a Palazzo Vecchio belső udvarába, onnan végül pedig a Palazzo Vecchio múzeumába.
A kiállítás minden nap 10.00 - 20.00 között van nyitva, csütörtökön 10.00-23.00-ig, 2019 március 9 és július 14 között.
Információk a Strozzi palota honlapján: info@palazzostrozzi.org
Verrocchio Firenze Palazzo Strozzi