Ozorai Pipó és Firenze
Ismeritek Ozorai Pipó, a híres törökverő hadvezér történetét?
Időnként szeretek elkalandozni, kicsit eltérni a megszokott firenzei eseményektől, s kevésbé ismert kuriózumokról beszélni. Ma is előkerestem egy ilyen kevésbé ismert "mesét ", fogadjátok szeretettel.
A firenzei és a magyar történelem egyik kapcsolódási pontja a 15 szazad elején Ozorai Pipó személye, aki Luxemburgi Zsigmond német római császár és magyar király egyik legbizalmasabb híve, tanácsadója, s aki a törökellenes harcokban is kitüntette magát.
Kevésbé ismert, hogy ő Firenze környékén egy Tizzano nevezetű picike, néhány házból, egy templomból és egy kastélyból álló helységben született 1369-ben. Az igazi neve Filippo Buondelmonti degli Scolari, a Pippo vagy ahogyan magyarul írjak a Pipó a Filippo becézett és rövidített változata.
A villa, amelyben Pippo meglátta a napvilágot, ma is létezik, bár több kézen keresztülment az évszázadok során, s természetesen sok átalakításnak is alávetették. A 19. század végétől a Pandolfini család tulajdonában van, akik egy elegáns rezidenciává alakították át. A kastély egy részét turistáknak adják ki, ahol antik bútorok között, történelmi emlékezetű szalonokban és szobákban vagy a birtokon készült finom bort iszogatva a panorámás medence szélén élvezhetik a szállóvendégek a csodás toszkán környezetet.
Ha Ozorai Pipóról beszélünk, akkor mindenképpen meg kell említeni egy érdekes műalkotást is, amely őt ábrázolja. A művész Andrea del Castagno, aki a 15. század közepén lefestett egy Firenze környéki villában a Carducciak megbízásából egy híres embereket bemutató freskósorozatot. Többek között láthatjuk itt Dantét, Boccacciót, Petrarcát és Pipót is.
A 19. században a freskókat leválasztották a falról, az Uffizi képtár egy általában nem látogatható termébe kerültek, ahol senki sem láthatta ezeket a műveket. Most viszont a Pipót ábrázoló alkotás a Bargello múzeumában ideiglenesen megnézhető a Donatello kiállítás alkalmából.
A híres embereket bemutató sorozatból az egyik legjobban sikerült és legeredetibb pontosan a hősünk alakja. Szétvetett lábakkal, a kardot a két kezében tartva szilárdan és rendíthetetlenül áll a három dimenziósnak tűnő fülkében, mintha egyik pillanatról a másikra a freskóból kiugorva harcba lendülne. Hangsúlyozza ezt az érzést az is, hogy az egyik lába szinte kilóg a képből, mintha felénk lépne. A figura a hadvezérek ábrázolásának a modellje lesz majd, s annyira népszerű, hogy mások is utalnak rá. Maga Sandro Botticelli is mintegy megismétli a pózt az egyik festményét, amelyet most az Uffizi képtárban lehet megcsodálni. A Rágalmazás című mű egyik alakja egyértelműen idézi Andrea del Castagno Pipót ábrázolt alakját.
S még egy érdekes mű kapcsolódik hozzá Firenzében. Pipó a végrendeletében 5000 aranyforintot hagyott a gyapjúkereskedők céhe számára, hogy építsenek egy templomot Szűz Mária és a 12 apostol részére.
Ebből épült meg egy különleges nyolcszög alaprajzú templom, a Rotonda, Filippo Brunelleschi tervei alapján.
Firenze
Ozorai Pipó
Brunelleschi