Alfons Mucha kiállítás
Alfons Mucha. A szecesszió csábítása. Alfons Mucha cseh művésszel életemben először néhány évvel ezelőtt a prágai múzeumában találkoztam. Be kell valljam, hogy előtte ismeretlen volt a neve számomra, bár a plakátjait láttam korábban is illusztrációként különböző a századvég történetét bemutat
Prága óta nem ment ki a fejemből, annyira nagy hatást tettek rám a művei.
S amikor megtudtam, hogy Firenzében is egy az életművét végigjáró kiállítást nyitottak, természetesen tudtam hogy ott a helyem.
Mucha valószínűleg nagyon elégedett lenne a színhellyel, amely a firenzei Árvaház, Ospedale degli Innocenti, Filippo Brunelleschi egyik remeke.
Hiszen tudjuk, hogy amikor tanulmányai miatt néhány hónapot Firenzében töltött, teljesen a reneszánsz legkiválóbb építészének, Brunelleschinek a bűvkörébe került.
A kiállításon több mint 170 műve, illusztrációk, könyvek, plakátok, rajzok, festmények, fotók, ékszerek, kíséri el a látogatókat a Belle Époque világába.
A 19. század utolsó éveiben és a XX. század elején vagyunk, amikor Párizs a világ közepe. Felhőtlen, életvidám, a progresszióban bízó időszak ez, amelyben a művészek is új témákon dolgoznak, új műfajokkal kísérleteznek. Megszületik a mozi, s szinte egész Európában a szecessziós stílus hódít, amelynek a különböző országokban más- más nevet adnak.
A cseh származású művész 1887-ben hagyja el szülőföldjét és költözik Párizsba, ahol találkozik azzal a nővel, aki örökre megváltoztatja az életét és világhírűvé teszi.
Sarah Bernhardtról beszélünk, akit sokan még ma is a valaha élt legjobb színésznőként tartanak számon.
A szép, tehetséges Sarah rábízza a reklámjainak a megvalósítását. A színésznőt reklámozó plakátjai nemcsak Sarah Bernhardt dicsőségét növelik, Mucha is berobban a köztudatba. A gyönyörű posztereit a rajongók letépték a falakról. A színésznő arca és a neve segített eladni a kozmetikumokat, púdert, legyezőket is, azon kívül, hogy becsábította a párizsiakat a színházba.
A legismertebb cégek képviselői sorban állnak a Mucha műterme előtt, mindenki vele akarja elkészíttetni a reklámokat.
Közöttük ott van a Nestlé, aki a csokijait akarja megismertetni a lehetséges vásárlókkal vagy Moët & Chandon, aki a pezsgőit akarja népszerűsíteni.
A festményeit, az illusztrációit, a reklámjait mindenki ismeri. Vele születik meg egy új kommunikációs forma, egy új női modell: a csábító, érzéki, szélben lobogó hajú, bonyolult frizurájú, klasszikus ruhákba öltöztetett, virágokkal körülvett női figurák egyedi ismertetőjegyévé válnak, a Mucha stílus meghódítja a századforduló embereit.
Az elegáns, finom formák, az azonnal őt beazonosító motívumok, mint például a hullámok, az írisz, a szitakötő rendkívül népszerűek mindenhol.
Mucha
kiállítás
Firenze