Látnivalók és élmények idegenvezetéssel
Kérdése van?
+39 328 7217096

Az Uffizi képtár

Botticelli: Tavasz

A világ egyik leggazdagabb képtára a firenzei Uffizi, a Városháza közvetlen szomszédságában helyezkedik el, s mindig hosszú sorok kígyóznak a bejárata előtt. Nem véletlenül, hiszen olyan remekműveket őriznek itt, mint Botticellitől a Vénusz születését és a Tavaszt, Michelangelo Szent Családot ábrázoló festményét, Leonardo da Vinci korai műveit, Caravaggio, Tiziano és Raffaello alkotásait, hogy csak a leghíresebbeket említsem.Az Uffizi épülete

Hogyan kezdődik a múzeum története?

A XVI. század második felében Giorgio Vasari, I. Cosimo Medici kedvenc művésze tervezi meg az U alakú épületet a kormányzati palota mellett. Az „uffizi” szó irodákat jelent, mivel a földszinten kaptak helyet Firenze hivatalai. Az első emeleten sorakoztak a Medici család művészeinek a műhelyei, aranyművesek, alkimisták, festők tevékenykedtek itt lázasan, senkitől sem zavarva. A legfelső emeletet pedig a maguk számára tartották meg az uralkodó dinasztia tagjai, mivel ott rendezték be a saját különbejáratú múzeumukat. Ez volt a hivatalos gyűjteményük helyszíne, amelyet a város legelőkebb vendégeinek is megmutattak.

A keleti folyosóA múzeum magva egy csodasp, ma is létező, nyolcszög alaprajzú terem, az úgynevezett Tribün volt. Itt őrizték a legértékesebb műtárgyakat, ez a kollekció kincsesháza. S ennek megfelelően rendkívül gazdagon díszítette a termet magát a XVI. század végén egy nagyon extravagáns és végtelen fantáziával megáldott művész, Bernardo Buontalenti. A terem a világmindenséget jelképezi, a világ négy legfontosabb alkotóelemét szimbolizálják a díszítőelemek az akkori felfogás szerint. A piros bársonytapétával borított falak a tüzet, a gyöngyházkagylók a vizet, a márványpadlózat a földet, a kupola alatt található szélrózsa pedig a levegőt jelképezi.

Ma is a Tribün közepén áll a gyűjtemény egyik leghíresebb ókori szobra, a Medici kollekció büszkesége, a Medici Vénusz, amely az i.e. I. évszázadból származik.

Buontalenti tervezte meg a színháztermet is, amelyből ma már csak a díszes bejárati ajtó maradt meg.

A múzeum felső szintje tulajdonképpen három folyosóból áll, s ezekből nyílnak a termek. A folyosók mennyezetét groteszk stílusú, mitológiai témákat ábrázoló freskók takarják, amelyek ismét a Mediciek udvari művészeinek a fantáziáját dicsérik. A falakon híres európai uralkodók, császárok, királyok, pápák és a Medici család tagjainak az arcképei sorakoznak, míg a folyosó mentén a Medici gyűjtemény részét képező ókori szobrok kaptak helyet.Niobe terem

A rövidebb folyosóból, amely az U betű két szárnyát összeköti egymással csodálatos kilátás nyílik a Firenzét övező dombokra, a Ponte Vecchióra, a Vasari folyosóra és a belvárosra is.

A gyűjteny több részből tevődik össze. A magját a Medici család által több mint háromszáz év alatt összegyűjtött művek alkotják. A XVIII. század közepén azonban a Medici család kihalt és az osztrák Habsburg dinasztia követte őket a toszkán nagyhercegi trónon. Ők is tovább Raffello: A tengelicés Madonnafolytatják a képtár gazdagítását, ők is hozzájárulnak a kollekció gyarapításához. A Habsburgok idejéből származik például a neoklasszicista Niobe terem, amelyet az 1770-es években tervezett meg Paoletti. Ebben a helyiségben helyezték el a római Medici villából Firenzébe szállított ókori szobrokat, amelyek Niobe és a gyermekeinek a történetét ábrázolják.

A Habsburgok idején nyitották meg a képtárat a „turisták” számára, 1769-től kezdve a múzeum publikussá válik, bárki meglátogathatja.

Mivel a Mediciek és a Habsburgok is a festnyeken kívül mindenféle más műtárgyat is gyűjtöttek (ókori és modern szobrokat, fegyvereket, matematikai eszközöket, térképeket), ezeket a műtárgyakat is nagyon sokáig itt őrizték. A XIX. század végén rendszerezik a kollekciókat és csak a festmények és az ókori szobrok egy része marad itt, a többi alkotást áttelepítik más múzemokba, kifejezetten egy képtárrá alakítják az Uffizit.

A XX. században nagyon sok alkotás érkezik a felszámolt templomokból ésMIchelangelo: Szent Család kolostorokból, amelyek jelentősen megnövelik a képtár anyagát.

Elsősorban a XIII. és a XVIII. közötti időszak olasz festészetének a kifogyhatatlan tárháza a múzeum, de ezenkívül németalföldi, francia, német és spanyol mesterek műveiből is láthatunk itt egy gazdag válogatást. A leghíresebb és a legjelentősebb a kora reneszánsz és az érett reneszánsz szakasz, szinte minden kiemelkedő olasz reneszánsz festő képviselteti itt magát.

Szinte évtizedről évtizedre követhetjük az olasz festészet töténetét a termekben haladva. Láthatjuk a renszánsz nagypapájának Giottónak a műveit a XIV. század elejéről, majd a siénai gótika képviselőit, az első reneszánsz festők Masaccio, Fra Angelico, Paolo Uccello, Filippo Lippi, Piero della Francesca alkotásait. Itt őrzik a leggazdagabb Botticelli gyűjteményt az egész világon, néhány Leonardo da Vinci művet a korai alkotói korszakából. Michelangelo egyetlenegy festménye is ebben a múzeumban található, amelyet Firenzében festett Agnolo Doni számára. Raffaello Firenzében festett műveit is megcsodálhatjuk az Uffizi képtárban, a manierista mesterek, a velencei művészek (Tiziano, Tintoretto, Veronese) alkotásaiból is csemegézhetünk. S nem szabad megfeledkeznünk Caravaggio a nézőben mély nyomot hagyó remekműveiről sem az utolsó termekben.


 

2018. © firenze-latnivalok.hu ● Idegenvezetés Firenzében, Toszkánában ● Minden jog fenntartva!